“Børn erkender verden igennem de matematiske begreber og sproget omkring dem. Hvad der er oppe, nede, større end, mindre end.. “
– Thorkild Frøkjær, lektor, Københavns Professionshøjskole.
 

Men er det ikke for tidligt?
Kan du begynde for tidligt med at observere og præsentere `dine´ børn for tal og matematik? Det enkelte svar er: nej.  

Patrik på tre år ved ikke, at han om få år vil bruge uforholdsmæssigt meget tid på at regne ud, hvor meget fredagsslikket i Føtex koster, når 100 gram er sat ned med 1 krone. Som pædagog er det muligvis heller ikke det, der ligger dig mest på sinde. Men måske du har fanget, at former og figurer ikke har den store interesse hos drengen. 

Hvordan sikre du, børnene i din institutions matematiske evner er alderssvarende? Der er der mere end ét facit på. Et af dem er observation. 

Nøglen til matematisk forståelse
Ved at observere og systematisk registrerer `dine´ børns matematiske færdigheder, kan du fange de børn, som skiller sig ud. På den måde, kan du tage udfordringerne i opløbet, inden de får konsekvenser for barnet. 

Faktaboks

Vidste du, der kun findes ét digitalt værktøj, til at holde styr på de små poders matematiske evner? Værktøjet hedder Mio.
Læs mere om det her. 

Kontakt