Med omsorg i øjnene
At tænde et stearinlys. At udstråle ro og være nærværende. At der er noget, der minder om en hjemlig rammer.
Hvad er egentlig professionel omsorg i daginstitutioner? Hvordan skabes det, og hvordan kommer det til udtryk? Det satte en gruppe forskere sig for at undersøge sammen med pædagoger fra fem vuggestuer og børnehaver.
Pædagogisk omsorg
I rapporten ’Pædagogisk omsorg – refleksioner, diskussion, eksempler og billeder af omsorg” fra Center for Daginstitutionsforskning har de afdækket, hvad omsorg i pædagogik er. Og resultatet har mange facetter. For pædagogisk omsorg handler både om, hvordan børnene har de, og hvordan kollegaerne har det.
Muligheden for at yde omsorg afhænger af de rammer, som personalet arbejder i. Forskningen viser, at når politikere for eksempel sætter leg og læring i centrum, så træder omsorg i baggrunden. Pædagogerne føler, de bruger mere tid på at dokumentere deres arbejde, end på at være nærværende.
Digitale løsninger giver sikkerhed for, at der er styr på al dokumentation. Det giver ro i maven og tid til nærvær.
Læs mere om digitale løsninger.