Stil skarpt på den gode leg 

Børn øver sig i relationer, når de leger sammen. Legen fungerer på den måde som en mulighed for at for emotionel og social udvikling.

For de helt små er det afgørende for deres lyst til at deltage, at du som pædagogisk personale er fysisk til stede og selv deltager i legen med bamserne, leger med sand i sandkassen eller brøler som en løve på den store savanne. Det er både vigtigt når børnene leger med hinanden og når Alba og Oline leger ved siden af hinanden i en parallel-leg.  

Du kan som voksen styrke dine børns engagement i legen ved at deltage ligeværdigt og hjælpe de små videre, hvis de går i stå eller bliver uvenner. Måske leger Amal og Otto politi og røvere. Otto ligger på lur, han skal snige sig væk, så ikke politiet opdager ham og hans ugerninger. I sin søgning efter banditten går Alma i stå og bliver mere optaget af en mariehøne, der sidder på et blad end det faktum at hun er politi i en anden leg. I sådan en situation kan du som voksen bidrage til at hjælpe legen videre med let indblanding. Måske spørger du om røveren nu er på fri fod, eller du træder ind i legen og rollen som politi og råber, at du har spottet tyven og du har brug for hjælp til at fange ham.

Så avanceret behøver det dog ikke være. Ofte vil blot din tilstedeværelse i samme rum, gavne børnene i deres leg og øge legens intensitet.